Akiktől tanulni lehet... - Szenes Andrea műsora

1. számú film: Dr. Ádám Veronika orvosprofesszor, akadémikus, első generációs értelmiségi. Mint elmondja, ahhoz a generációhoz tartozik, akit gyerekkorától kezdve arra biztattak, hogy tanulni kell, azon keresztül lehet érvényesülni. 40 évesen lett tanszékvezető egyetemi tanár, ketten vannak ma Magyarországon női akadémikusok. Őket megelőzően az orvosi területen 30 évig nem volt nő az akadémikusok között. Dr. Ádám Veronika elmondja, hogy szerinte ennyire biztos nem lehetnek rosszabbak a nők, ezzel együtt magát szerencsésnek vallja, hogy nem származott nagy hátránya abból, hogy a gyengébbik nemhez tartozik. Állandóan képzi magát, nagyon sok mindent tanult meg felnőtt fejjel, többek között a számítástechnikát, és annak alkalmazásait. Hitvallása, hogy a tudás átadása a tanítás egyfajta örök életet biztosít számunkra a földön. A nagy tudósok, jó tanáraink, akik már nincsenek itt, mégis itt vannak velünk.

 

2. számú film: Antal Imre egyszerűen fogalommá lett Magyarországon, azt azonban nem mindenki tudja róla, hogy egy kényszerű pályamódosításnak köszönhette karrierjét. Zongoraművésznek készült, és el is kezdett sikeresen munkálkodni, sőt tanítani is – többek között tanítványa volt a Kossuth-díjas zeneszerző Presszer Gábor is – amikor is egy olyan betegséget kapott, aminek következtében nem tudott rendesen mozogni a keze, és így nem tudott tovább zongorázni. Ekkor tanulta meg a televíziózást. Alapelve, hogy mindig tanulni kell, életünk végéig.

3. számú film: Dr. Bagdy Emőke pszichológus, egyetemi tanár életében szintén kiemelkedő szerepet játszott mindvégig a tanulás. Számos megjelent könyve – többek között a népszerű Pszicho fitnessz és Relaxációs módszerek – mindig kiemeli, hogy mennyire fontos az egészséges lélek számára az állandó önfejlődés, a tanulás. Az, hogy pszichológusként ennyire magasra tudott jutni a tudományos ranglétrán, a saját felnőttkori tanulásának az eredménye – vallja a filmben.

4. számú film: Bihall Tamás az interjú készítésekor a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium felnőttképzésért felelős miniszteri biztosa volt. A politika történelmében egyedülálló szinte, hogy valaki ezt a posztot szerződéses jogviszonyban be tudja tölteni, ő olyan jó menedzser, hogy neki még ez is sikerült. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében jól ismert közéleti személyiség, mostanra azonban kezd országosan is ismert lenni. A Magyar Kereskedelmi és Ipari Kamara alelnökeként, valamint a Regionális Képzési Hálózatok fejlesztése kapcsán a felnőttképzés gyakorlatának nagy szakértője. Saját életében is fontos szerepet játszott a felnőttkori tanulás, többek között ez segítette át személyes életkrízisein is.

5. számú film: Böszörményi Gyula sorsa szinte olyan, mint a csoda, mint egy nagy mese. Író, a legnépszerűbb gyerekkönyvek írója, akit úgy is szoktak emlegetni, hogy a „magyar Harry Potter könyvek szerzője”. Sorozatunkban talán leginkább az ő élete mutatja meg, hogy az emberi lélek a legrosszabb körülmények között is önfejlődésre és tanulásra vágyó szellem, milyen csúcsokra képes eljutni. Böszörményi Gyula 2 éves korában egy betegség kapcsán kerekesszékbe került. Szülei feladták gondozását és intézetbe adták, ahonnan semmilyen iskolába nem járhatott. Tudásvágya és számítógépe segítségével azonban önmaga megtanult mindent. Sőt a tanulás az ő életében még a személyes boldogságot is meghozta, hisz angolul szeretett volna tanulni, amikor is megismerkedett angol tanárával, akivel egymásba szerettek és nemrég feleségül is vette, így kikerült az intézetből. Ahogy nézzük az Ő filmjét érezhetjük, hogy ha ez a fiú kerekesszékből el tudta mindezt érni, akkor ez egyrészt lehetséges, másrészt az egészségeseknek mennyivel könnyebb tanulniuk.

6. számú film: Dr. Csábi Bettina, a magyar boxhercegnő, Ő az egyetlen olyan magyar profi ökölvívó, aki két súlycsoportban is világbajnok, s mindez nőként. Soha senkinek nem sikerült legyőzni őt eddig. A beszélgetésből amellett, hogy megtanulhatunk tőle összpontosítani, elárulja rejtett titkait, kiderül, hogy mennyire fontosnak tartja a tanulást. Professzionális sporttevékenysége mellett elvégezte e jogi egyetemet, és bírónak készül. Mint mondja, mivel világbajnok természetesen a sportra összpontosít, de a tanulást nagyon fontos számára, hisz így mindig van hova lépni majd.

7. számú film: Dr. Csányi Vilmos etológus, egyetemi tanár pályája hihetetlenül érdekes a felnőttkori tanulás szempontjából. Nem csak azért mert népszerű tudósunk azt vallja, hogy felnőttkorban könnyebb tanulnunk, hiszen lényegesen nagyobb tapasztalattal rendelkezünk, mint a fiatalok, hanem azért is, mert ő maga egész életében mindig új dolgokat tanult meg. Biokémikusként indult, megírta a sejtbiológia tankönyvet, majd az állatok és emberek viselkedését kezdte kutatni. Ő talán az egyik olyan tudósunk, aki amellett, hogy a tudományos ranglétrán eljutott a legmagasabb fokra itthon és külföldön is, ugyanakkor a könyveiből, előadásaiból és a televízióból megismerte az egész ország. Sőt, most már igazán felnőtt fejjel megint új dolgot tanult, szépíró lett, novellás kötetei jelennek meg, amellett, hogy kutyás írásait éppen most adták ki angolul Amerikában.

8. számú film: Dr. Czeizel Endre a magyar sztárgenetikus, nemzetközi hírű tudósunk. Mondhatjuk azt, hogy annak idején ő kezdte el a felnőttképzést az orvosi területen, úgy, hogy talán nem is tudta még, hogy felnőttképzést gyakorol. Ő volt ugyanis az első, aki a tudomány eredményeit hétköznapi, mindenki által érthető nyelvre lefordítva elkezdte közvetíteni, népszerű könyvei és televíziós műsorai kapcsán. Annak idején a Születésünk titkai c. sorozata fantasztikus nézettségi csúcsokat döntött. Mint vallja, tanulással ma is több órát foglalkozik saját maga, és ez adja az életében az egyik legnagyobb boldogságot.

9. számú film: Czigány Ildikó Magyarország első női közforgalmi pilótája. A gyermekkori álmokról előbb-utóbb lemond az ember, Ildikónál azonban ez pont fordítva volt, hisz neki igazán merész álmai felnőtt korban alakultak ki. Sőt mi több, meg is valósította őket. Elvégezte már a Zeneakadémiát, amikor fejébe vette, hogy ő pilóta lesz. Felnőtt fejjel, 27 évesen tanulta meg a repülőgépek működését és működtetését, a tanulást azonban nem hagyta abba, jelenleg a Soproni Egyetem Erdőmérnöki Szakára jár. Emellett szépíró, novellás kötetei jelentek meg a repülésről és legújabb szenvedélyéről, a természetről és az állatokról.

10 számú film: Csizmár Gábor Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi miniszter azt szeretné, hogy Magyarországon életmód és divat legyen a tanulás, életkorra való tekintet nélkül. Az lenne jó, ha az embereket a teljesítményük alapján ítélnék még most is és mondjuk 500 év múlva is – vallja. Saját élete igazolja elméletét, hisz mindig megtanulta azt, amibe kezdett. Iskoláival nagyon megelőzte a korát, hisz már középiskolában a számítástechnikát választotta, ami akkortájt még nem volt divat, hisz 3 ajtó szekrénynél is nagyobbak voltak az akkori számítógépek. Tanulni sokféleképpen lehet – meséli el – ő nagyon sokat tanul például az újpesti piacon, ahová minden héten több évtizede ellátogat, és beszél az emberekkel. Ha kíváncsiak vagyunk, az egész élet tanulást jelent, mindhalálig.

11. számú film: Dr. Göncz Kinga, Ifjúsági,Családügyi, Szociális, és Esélyegyenlőségi miniszter, pályáját orvos-pszichiáterként kezdte, és sok-sok állomáson keresztül jutott el oda, hogy egykori szakterületeit ma miniszterként kezelje. Egész életében a nyitottság, és az egész életen át tartó tanulás nagyon fontos szerepet játszott. Mint elmondja, például a demokráciát az Országos Elmegyógyintézet pszichiátriai osztályán tanulta meg és gyakorolta először. Utána konfliktus-kezeléssel foglalkozott, különösen hangsúlyt fektetvén az egyenlő esély megteremtésére. Életének egyik alapmomentuma, hogy az emberi kapcsolatokból nem formális úton nagyon nagyon sokat lehet tanulni.

12. számú film: Hídvégi Máté kutatóprofesszor, a rák elleni magyar találmány, az Avemar feltalálója. Egész tudományos munkásságát áthatja a hite, az elődeitől való tanulás. Abban a szerencsés helyzetben volt, hogy Szent-Györgyi Albert Nobel-díjas professzorunkkal személyes kapcsolatban állt, és sokat beszélgettek, tanulhatott tőle. Egész életében készült a nagy feltalálásra. Mint elmondja, ő leginkább az olyan tanulásban hisz, mint amit a mi műsorsorozatunk is gyakorol, hogy a legkiválóbb szakemberekkel beszélgetni kell.

13. számú film: Kóbor János Liszt Ferenc díjas zeneszerző, az Omega együttes alapító tagja és énekese, nagy híve a tudománynak. A ma is sokat fellépő és népszerű énekesről nem sokan tudják, hogy amellett, hogy építészmérnök, felnőtt fejjel tanulta meg a digitális filmvágás és a dvd készítés trükkjeit. Mint mondja a legnehezebb egy szakkönyvben a 3.-4. oldalon túljutni, de ha az sikerül, akkor az ember már képes szinte bármilyen új dolgot elsajátítani. Az Omega énekes egészen új arcát ismerhetjük meg a filmből. Figyelmeztet még arra, hogy véges az időnk a Földön, legyünk ennek nap mint nap tudatában és használjuk.

14. számú film: Dr. Paulin Ferenc professzor, egyetemi tanár élete iskolapéldája annak, hogy a tanulás hogyan segíthet át nehéz helyzeteken, és mennyire szerepet játszik a siker elérésében. Paulin professzor a Semmelweis Orvostudományi Egyetem dékánhelyettese, valamint a 2. számú Szülészeti és Nőgyógyászati Klinika igazgatója. Gyakorló orvosként ötven felé elment közgazdaságtant tanulni, mert azt vallotta, hogy egy jó korházi vezetőnek ezt is meg kell tanulnia. Az ő intézete lett az egyedül gazdaságos az egyetemen belül. Ő a hazai koraszülés elleni mozgalom vezéralakja és mozgatója.

15. számú film: Rákosi Tamás, a sikeres üzletember. Övé a legnagyobb fogászati hálózat Magyarországon, és a második legnagyobb optikai hálózat. Nevét azonban sokan először a Rákó gumi, az egyik legismertebb óvszer gyártása kapcsán ismerhették meg. Nagy sikerei közepette felnőtt fejjel azonban új foglalkozást választott magának, jóval negyven felett kitanulta a médiát. Mára az RTL Klub egyik tulajdonosa, és magáénak mondhatja az egyik legnagyobb műsorgyártó céget, amelyet vezet. A sikerhez vezető út titkairól, tanulásának módszereiről beszél nekünk. Egy biztos, barátai szerint nagyon nehéz úgy találkozni vele, hogy ne legyen könyv nála.

16. számú film: Simon Gábor politikus, az MSZP választmányi elnöke. Ő az, aki bevezette pártját az elektronikus kommunikációba, sokan úgy fogalmaznak, átvezette a 21. századba. Sokat foglalkozott a felnőttképzéssel, és az „E-learning”-el. Nagyon fontosnak tartja a nem hagyományos munkavégzési lehetőségeket, azért is, mert ezek segítik az esélyegyenlőséget. Személyesen tudnunk kell róla, hogy egykoron rendezést tanult, főszerepet játszott, és ha külföldre utazik, akkor mielőtt elindul mindig megtanul ötven szót azon a nyelven.

17. számú film: Dr. Solt Pál a magyar jogásztársadalom nagy reneszánsz egyénisége, aki 2 cikluson keresztül volt a Legfelsőbb Bíróság elnöke. Ő az, aki bevezette a talár használatát Magyarországon. Élete iskolapéldája mind a diákkori, mind a felnőttkori tanulásnak. Büszkén meséli el, hogy az egyetemen minden osztályzata ötös volt. Ő megtanulta a szakma alapjait. Felnőttként tanulta meg kezelni a számítógépet, majd miután megtanulta, ő vezette be a számítógépes rendszerek használatát a Legfelsőbb Bíróságon. Franciául is felnőttként tanult meg annyira, hogy mára már vizsgáztat ebből a nyelvből. Igazi reneszánsz egyéniség.

18. számú film: Szekeres Pál szerintünk igazi példakép. Példakép arra, hogy nagyon nehéz körülmények bekövetkezése közben is akarattal és tanulással nagyon sok mindent el lehet érni. Szekeres Pál az egyetlen olyan sportoló a világon, aki olimpiai érmes volt majd egy éven belül paralimpiai bajnok és világbajnok is lett. Autóbalesetekor az egész ország izgult az életéért. Felnőtt fejjel, már kerekesszékből szerzett két diplomát. Eljutott a helyettes államtitkári posztig, ő az egyetlen kerekesszékes államtitkár a magyar politika történetében. Elmeséli azt is, hogy amikor beiratkozott az iskolába, ahol az első emeletre került az oktatás, csak úgy tudott feljutni a tanórákra, hogy felesége mindig felhúzta őt. Ezért is tartja nagyon fontosnak, hogy az iskolák, a tanítási intézmények a mozgássérültek részére is közlekedésbiztosak legyenek. A szakmai sikerek mellett kerekesszékből családot is alapított, családfenntartóként 3 gyermeket vállalt. Szekeres Pál élete példaértékű minden fiatal és felnőtt számára.

19. számú film: Dr. Vizi E. Szilveszter agykutató, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke. Elért minden lehetségeset a tudományban. Ő az egyik legtöbbet idézett európai tudós. Több szabadalma van Amerikában és Európában is. Emellett első osztályi sakkjátékos, valamint 3-szoros orvosi teniszvilágbajnok. Vallja, hogy a testi és szellemi edzés, így a felnőttkori tanulás mennyire fontos. Kiemeli, hogy 80 feletti emberek, mint például Churchill, Einstein és sokan mások milyen fantasztikus szellemi teljesítményre voltak képesek. Az agy edzése a tanulás – vallja az agykutató, és azt, hogy a XXI. Század nagy kihívása, az agy, a szellem működésének minél jobb megismerése. Azt tudjuk jól megtanulni, amihez érzelmi viszonyunk van, de egy olyan apró trükk is, mint a zenehallgatás alatti tanulás is tudományosan alátámasztottan hatékonyabb, így javasolt a felnőttkori tanulásban.

20. számú film: Zachár László a Nemzeti Felnőttképzési Intézet igazgatója, a tanulás és tanítás nagy szakértője. Amióta elvégezte az egyetemet, valahol valamilyen formában mindig tanít. Még most is, igazgatói pozíciója mellett. Úttörő volt az egész életen át tartó tanulás hazai elterjesztésében. Filmjében gyakorlati tanácsok, és hasznos információk egész sorozatát sajátíthatjuk el amellett, hogy betekintést nyerünk személyes életének történéseibe és titkaiba. Ha nézzük a filmet, megtanulhatjuk az első megteendő lépéseinket, ha el szeretnénk indulni, vagy el kell indulnunk a felnőttkori tanulásban. Zachár László felhívja figyelmünket arra is, hogy az egész életen át tartó tanulás nemcsak hasznos, hanem egészséges is, hisz tudományosan bizonyított tény, hogy a kíváncsi, sokáig formálisan vagy nem formálisan tanuló emberek tovább élnek, ezért amellett, hogy tanulni öröm, tanulni hasznos, tanulni egészséges is, így hát tanulni érdemes!